Tutkimustietoa
Paikallislehtien vahvuudet
Viisi syytä mainostaa paikallislehdessä
1. Tavoittavuus
- Oman alueensa paikallislehti tavoittaa lähes 80 prosenttia alueensa väestöstä. Lehteä luetaan kaikissa väestöryhmissä – myös nuoret lukevat!
- Tilattavat paikallislehdet (118 kpl) tavoittavat Suomessa yli miljoonaa ihmistä paperilla ja verkossa.
2. Vahva lukijasuhde
- Paikallislehden lukijat perehtyvät lehteensä erittäin tarkasti. Yhdeksän kymmenestä lukee lehden kannesta kanteen tai poimii sieltä itseä kiinnostavat jutut ja ilmoitukset.
- Kolmannes lukijoista myös palaa lehden sisältöön uudelleen. Lehden sisältö kantaa siis yhtä lukukertaa pidemmälle!
- Lukeminen on paitsi säännöllistä, myös sitoutunutta!
3. Läheisyys lukijoihin
- Paikallisen näkökulman kertominen on paikallislehden ydinosaamista. Noin puolet lukijoista kokeekin paikallislehden itselleen läheiseksi – paikallislehti onkin huomattavasti läheisempi kuin mikään muu media.
- Noin 60 prosenttia myös kokee paikallislehden olevan tärkeä paikkakunnan hengen luoja.
4. Paras tietolähde paikallisista asioista
- Paikallislehti on ylivoimaisesti paras tietolähde alueensa asioista.
- Aidosti paikallinen lehti on loistava mainospaikka paikalliselle mainostajalle!
5. Mainonta kiinnostaa
- Mainokset ovat paikallislehdessä luettua ja haluttua sisältöä – yli 40 prosenttia lukee aivan kaiken lehdessä olevan mainonnan.
- Mainonnan tutkimuksissa on myös todettu, että mitä pienempi lehti, sitä korkeammat huomioarvot mainoksilla on.
Lähde: Paikallislehtien vahvuudet -lukijatutkimukset 2017, Tietoykkönen Oy