Myyntineuvottelija Tanja Vainionpää ja myyntineuvottelija Jouni Kokkonen on valittu vuoden 2020 Myyntitykeiksi Suomen Paikallismediat Oy:n (SPM) järjestämässä valtakunnallisessa kilpailussa. Työpari on selättänyt koronaa keksimällä ennakkoluulottomasti uusia koukkuja TS-Yhtymään kuuluvan Uudenkaupungin Sanomien mediamyynnissä.

Valinnan teki SPM Oy:n hallitus, jonka kommenteissa nostettiin esiin erityisesti nimenomaan työparin tiimityö ja heidän kehittelemänsä uudet teemat.

-Kaksikko on hyvällä tiimityöllä onnistunut taklaamaan korona-ajan haasteita ja hakee aktiivisesti uusia keinoja saada tutuiltakin asiakkailta enemmän mainoksia. He myös miettivät koko ajan, miten tarjota asiakkaille vastinetta rahalle, se tuo jatkuvuutta, Suomen Paikallismediat Oy:n hallituksen puheenjohtaja Katri Linnikko

Kolme kertaa viikossa ilmestyvässä lehdessä on muun muassa keksitty kivijalkakaupoille oma tempauspäivä Aleksis Kiven päivälle ja karkauspäivänä lehti muuttui nurinkuriseksi ja esimerkiksi hinnat kääntyivät päälaelleen.

-Ihan mahtavia uusia tuotteita kehitelleet vuoden mittaan. Jopa Aleksis Kiven päivälle, hallituksen varapuheenjohtaja Tarja Kojola sanoo ja huomauttaa, että tempauksilla on saatu myös tulosta: ”nurinkurisuus”-lehden myynti oli esimerkiksi kolminkertainen normaaliin verrattuna.

 

Uudenkaupungin Sanomissa on Tanja Vainionpään ja Jouni Kokkosen mukaan viime aikoina kuunneltu paikallisia yrittäjiä ”isolla korvalla”.

Asiakkaita on kannustettu myös itse ideoimaan.

-Totuushan on, että sitä on helppo myydä mitä asiakas haluaa, Jouni Kokkonen toteaa.

Sillä on heidän mukaansa iso merkitys, että lehden päätoimittaja ja myynnin johto luottavat ja antavat vapautta toimia – ilmapiiri mahdollistaa ideoinnin ja suunnittelun. Kiitosta saa myös lehden toimitus.

-He lähtevät kaikkeen ideointiimme mukaan ja tukevat toimituksellisesti meidän myynnillistä työtämme, mutta myös jarruttelevat asiallisemmalle linjalle meidän liian lennokkaita ideoita, sekin on tärkeää.

Suurimman kiitoksen he haluavat antaa lehden ilmoitusvalmistukselle.

-Meillä on mielestämme maan parhaat ilmoituksen valmistajat, jotka toteuttavat kaikenlaiset ideamme hyvinkin nopeasti.

Motivaatiota ja innostusta työhönsä myyntitykit kokevat saavansa koulutuksista.

– Osallistumme esimerkiksi joka vuosi Jyväskylässä Suomen Paikallismedioiden myynnin koulutuspäiville, joilla saamme kuulla muiden suomalaisten tilattavien paikallislehtien ideoita ja toimintamalleja. Koemme jatkuvan kouluttautumisen tärkeäksi osaksi työtämme ja se mahdollistaa uudistumisen.

Kilpailussa tehtiin viime vuonna ennätys, kun mukaan ilmoitettiin 21 myyntitykkiehdokasta. Tänä vuonna hakemuksia tuli 11.

-Toivomme, että lehdissä jaksettaisiin covid19-pandemian keskelläkin kehittää uutta ja nostaa esiin mediamyynnin ponnistelut. Jokainen euro on aina voitettu euro, mutta erityisesti se on ollut sitä viime kuukausina, kilpailua koordinoinut ja SPM:n viestinnästä vastaava Kati Uusitalo

Hänen mukaansa hakemuksista oli jälleen nähtävissä mediamyynnin ammattilaisten omistautuminen työlleen.

– Se lupaa hyvää sekä lehdille että tilattavien paikallislehtien ilmestymisalueille, joiden elinvoimalle lehdillä on oleellinen merkitys.

SPM haluaa nostaa mediamyynnin ja sen ammattilaisten arvostusta vuoden myyntitykin valinnalla. Aiemmin kilpailussa on palkittu Koillis-Savo –lehden Marja Mononen, Armi Vähä-Pudas Kalajokiseutu-lehdestä, Marika Wolff Lauttakylä-lehdestä ja Rantalakeus-lehden Sami Saari.

SPM:n tavoite on tuottaa hyötyä jäsenlehdilleen ja valtakunnallisen myynnin lisäksi SPM tarjoaa jäsenlehdilleen ja näiden henkilöstölle mahdollisuuksia verkostoitua ja oppia kollegoilta.

Tammikuulle suunnitellut, suuren suosion saaneet paikallislehtien myynnin koulutuspäivät joudutaan koronatilanteen vuoksi valitettavasti peruuttamaan.

– Vuoden päästä tammikuussa toivottavasti pääsemme toivottavasti järjestämään sitäkin hienommat päivät, Kati Uusitalo sanoo ja kannustaa jäsenlehtiä lähettämään SPM:lle toiveita ja palautetta sen toiminnasta.