Ville Mäkelä, 46, on aloittanut Suomen Paikallismediat Oy:n (SPM) myyntijohtajana. Hänellä on liki 20 vuoden kokemus mediamyynnistä muun muassa Suomen Lehtiyhtymässä ja Keskisuomalainen-konsernissa ja SPM:n palvelukseen hän siirtyy painotalo Printhausin myyntijohtajan paikalta.
SPM:n valtakunnalliselle myynnille on järjestelmällisesti rakennettu pohjaa viime vuosien tutkimushankkeilla ja yhteyksien, myynti- ja esittelymateriaalien sekä toimintatapojen luomisella.
Yhtiön hallitus linjasikin kesällä, että myyntiin tulee jatkossa panostaa voimakkaasti ja pyrkiä saamaan viime vuosien kehitykselle jatkuvuutta lisäämällä vahvistamalla SPM:n myyntitiimiä.
– Oli ilo huomata, että paikallismedioiden myyntijohtajan paikka kiinnosti huomattavan suurta hakijajoukkoa. Joukossa oli lukuisia hyviä ja kokeneita hakijoita, hallituksen puheenjohtaja Katri Linnikko kiittää.
Ville Mäkelää innostaa tehtävässä yltiöpaikallisuus.
– Millään muulla medialla kuin paikallislehdellä ei ole niin intensiivistä suhdetta kuluttajaan. Tämän ilosanoman välittäminen mainostajalle on tärkeää.
Hän haluaa yhteistyössä jäsenlehtien kanssa kehittää monimuotoisesta mediavalikoimasta asiakkaalle helpon, mukautuvan ja toimivan markkinakanavan.
– Odotan valtavalla innolla yhteistyötä ja ja toivon ideointia ja vinkkejä lehtien kanssa puolin ja toisin. Olen kuitenkin täysin jäsenlehtiä ja heidän ilmoitusmyyntiänsä varten.
SPM:n tavoite on tuottaa hyötyä jäsenlehdilleen ja valtakunnallisen myynnin lisäksi SPM on toteuttanut koulutuspäiviä paikallislehtien myynnin henkilöstölle. Vuotuisella Myyntitykki-kisalla on puolestaan haluttu kiinnittää huomiota myynnin henkilöstön ja heidän työnsä arvostuksen lisäämiseen.
Lisäksi SPM ja Uutismedian Liiton Paikallislehtijaosto ja Paikallislehtien Päätoimittajayhdistys PPY ry ovat viime vuosina tiivistäneet yhteistyötään tehdäkseen tilattavia paikallislehtiä ja niiden vahvuuksia entistäkin paremmin tunnetuksi valtakunnan tasolla.
– Edelleen SPM:n jäsenyys ei maksa mitään lehdelle, sillä mikäli SPM ei edellisenä vuonna välittänyt ilmoituksia jäsenlehdelle vähintään vuotuisen palvelumaksun suuruista summaa, erotus vähennetään sen lehden osalta palvelumaksuista seuraavana vuonna, liiketoimintajohtaja Sari Kuusinen muistuttaa.
Suomen Paikallismediat Oy on tilattavien paikallislehtien yhteisesti omistama valtakunnallinen myyntiyhtiö, joka tarjoaa jäsenilleen myös koulutusta sekä tietoa paikallislehdistä myynnin tueksi. SPM Oy:llä on 129 jäsenlehteä ja tavoitamme printissä ja verkossa yli 1,3 miljoonaa suomalaista.