Suomen Paikallismediat Oy (SPM Oy) etsii jälleen tilattavien paikallislehtien
vuoden myyntitykkiä, mutta tällä kertaa hieman muutetuilla hakukriteereillä.
– Korona-aika laittoi paikallislehtien myynnin täysin uuden haasteen eteen. Haluamme nyt palkita jäsenlehdistämme myyntitykin, joka on uusilla ideoilla tai kovalla asenteella onnistunut kotiuttamaan eurot haasteista huolimatta, Katri Linnikko SPM Oy:n hallituksesta kertoo.
Voittajan valinnassa painotetaankin nyt erityisesti uusien ideoiden keksimistä ja jalkauttamista omaan lehteen, mutta ennen kaikkea tuloksellisuutta.
– Toivomme, että hakemuksissa on esimerkkejä kaupoista ja projekteista, joita myyntitykki on vienyt tai lehdessä on viety onnistuneesti läpi, SPM Oy:n hallituksen varapuheenjohtaja Olli Ristimäki sanoo.
Hakemuksissa olisi hyvä näkyä myös lukuja, joilla valintaraati voi arvioida myyntitykkiehdokkaan myynnin kehitystä ja sen osuutta esimerkiksi lehden tai yrityksen kokonaismyynnissä.

Vuoden myyntitykki valitaan jo viidennen kerran. Aiemmin kilpailussa on palkittu Koillis-Savo –lehden Marja Mononen, Armi Vähä-Pudas Kalajokiseutu-lehdestä, Marika Wolff Lauttakylä-lehdestä ja Rantalakeus-lehden Sami Saari.
– Joka vuosi kisassa on löytynyt upea paikallismediamyyjä, joka tekee omassa lehdessään tulosta vuodesta toiseen. Mediamyynti on raakaa työtä ja haluamme palkinnon avulla nostaa paitsi myyntitykkiä myös koko mediamyynnin arvostusta alan keskuudessa. Ilman hyviä myyjiä hyvää paikallislehteä on mahdotonta tehdä, Katri Linnikko muistuttaa.
Vuonna 2019 kilpailussa tehtiin ehdokasennätys, kun hakemuksia tuli peräti 21. Katri Linnikko ja Olli Ristimäki toivovat, että ennätystahti jatkuu ja kisaan ilmiannetaan tärkeää työtä tekeviä osaajia joka puolelta Suomea.
Vuoden 2020 Myyntitykki palkitaan palkintotaululla ja rahapalkinnolla. Valinnan tekee Suomen Paikallismediat Oy:n hallitus. Hakemukset perusteluineen tulee lähettää 31. lokakuuta mennessä osoitteeseen kati.uusitalo@paikallismediat.fi

Voittaja julkistetaan poikkeuksellisesti vasta tammikuussa SPM Oy:n järjestämillä myynnin koulutuspäivillä 14.-15.1.2021 (huom. päivät järjestetään koronatilanteen salliessa).
– Koulutuspäivien ohjelmaa koostetaan parhaillaan ja kuten aiemminkin, jäsenlehtien toiveet päivien sisällöstä ovat erittäin tervetulleita. Vinkkejä kaikenlaisista uutta rahaa löytäneistä jäsenlehtiemme projekteista ja tempauksista otetaan mielihyvin vastaan – tarkoitushan on oppia toisiltamme, SPM Oy:n viestinnästä vastaava Kati Uusitalo kannustaa.
Lisätietoja:
Kati Uusitalo, viestintä, Suomen Paikallismediat Oy, puh. 050 555 7526, kati.uusitalo(at)paikallismediat.fi