Kiteellä, Rääkkylässä ja Tohmajärvellä ilmestyvän Koti-Karjala -lehden mediamyyjä-taittaja Minna Ikonen on valittu vuoden 2024 myyntitykiksi Suomen Paikallismediat Oy:n järjestämässä valtakunnallisessa kilpailussa. Palkinto luovutettiin Ikoselle Suurilla Lehtipäivillä Kokkolassa torstaina, 21.11.2024.
- Valtakunnalliseen myyntitykkikilpailuun saatiin jälleen suuri määrä ehdotuksia, joissa kuvailtiin eri puolilla Suomea tehtävää tuloksellista paikallislehtien myyntityötä, esimerkillisiä onnistumisia, rohkaisevia liikevaihtojen ja tulosten kasvuja sekä kokemuksia, jotka antavat uskoa paikallislehtien tulevaisuuteen, kertoi Suomen Paikallismediat Oy:n hallituksen puheenjohtaja Arto Henriksson.
Hakemusten suuri määrä kertoo hänen mukaansa siitä, että kisa koetaan lehdissä hyväksi tavaksi muistuttaa myynnin ja sen ammattilaisten tekemän työn tärkeydestä. Henriksson muistuttaa, että näinä median haasteellisina aikoina on hienoa nähdä, että motivoitunut ja ammattitaitoinen sekä tuloksennälkäinen myyntitykki pystyy omalla henkilökohtaisella työpanoksellaan turvaamaan kokonaisen paikallislehden elinvoimaisuuden ja kehittymisen.
Ehdotusten joukosta finaaliin valittiin ensin kolme parasta esitystä. He olivat Minna Ikosen lisäksi paikallislehti Sompion ja Inarilaisen myyntipäällikkö Eliisa Lintula ja Koillissanomien asiakkuuspäällikkö Kimmo Patosalmi.
Kilpailuun osallistuneiden mediamyyjien kirjo ja toimenkuvat poikkesivat paljon toisistaan. Suomen Paikallismediat Oy:n hallituksesta koostuneen palkintoraadin mukaan Minna Ikosen toimenkuvassa korostuvat erityisesti paikallinen läsnäolo, aktiivinen verkostoituminen sekä tiivis osallistuminen asiakkaan markkinointiprosessiin alusta loppuun, aina ilmoituksen ideoinnista ja suunnittelusta ilmoituksen valmistamiseen sekä markkinoinnin tulosten seurantaan.
Mediamyyjän työn tehokkuus ja tuloksellisuus ovat mitattavissa yleensä lehden talouden tunnusluvuilla. Ennen valintaa tuomaristo perehtyi finalistien lehtien myynnin ja tuloksen kehitykseen. Koti-Karjala -lehden liikevaihto oli viime vuonna 985 000 euroa ja tilikauden tulos 184 000 euroa. Liikevoittoprosentti oli 16,9 % ja lehden omavaraisuusaste 90 prosenttia. Koti-Karjala -lehteä julkaisevan Keski-Karjalan Paikallislehti Oy:n toimitusjohtaja ja lehden päätoimittaja Marko Torni kiittelee Minna Ikosen työpanoksen merkitystä hyvän tuloskehityksen hyväksi.
- Lehtemme toimii muuttotappioalueella, mutta siitä huolimatta olemme onnistuneet mediamyynnissä. Tämä on paljolti Minnan ansiota.
- Ilmoitusmyynti ja -valmistus voivat olla kiireisiä ja hetkisiä prosesseja, mutta Minna löytää aina aikaa kuunnella asiakasta ja tarjota heille ratkaisuja. Hänen asiakaslähtöisyytensä ja sitoutumisensa näkyvät selvästi myyntiluvuissa, kommentoi Marko Torni.
- Minna on tuonut ilmoitusmyyntiin uusia ja innovatiivisia ideoita, jotka ovat piristäneet monia osa-alueita. Hänen luontainen ja miellyttävä tapansa toimia asiakastilanteissa on kerännyt kiitosta useilta ilmoitusasiakkailtamme.
- Minna on tarjonnut asiakkaillemme uusia näkökulmia heidän omaan markkinointiinsa, mikä on herättänyt paljon positiivista palautetta, Torni kertoi.
- Laadukkaan paikallislehden perusedellytys, tilaustulojen lisäksi, on hyvin toimiva mediamyynti. Suomen Paikallismediat Oy haluaa viestittää tätä tärkeyttä Vuoden myyntitykki palkinnolla. Lisäksi paikallislehden mediamyynti on tärkeä lenkki paikallisen elinvoimaisuuden kehittämisessä ja ylläpitämisessä yhteistyössä yrittäjien, kuntien, seurakuntien ja eri yhteisöjen kanssa, kertoi SPM:n liiketoimintajohtaja Sari Kuusinen.
Suomen Paikallismediat Oy jakoi myyntitykkipalkinnon nyt yhdeksännen kerran. Myyntitykkikisan kolme finalistia esiintyvät ja kertovat työstään SPM:n myynnin koulutuspäivillä 9.-10.1.2025 Jyväskylässä. Päivien teemana on ”Paikallisuus – markkinoinnin supervoima”.
LISÄTIETOJA:
Suomen Paikallismediat Oy:n puheenjohtaja Arto Henriksson 0400600608
Suomen Paikallismediat Oy:n varapuheenjohtaja Maarit Sironen 0444062073
Suomen Paikallismediat Oy:n liiketoimintajohtaja Sari Kuusinen 0405390969