Brändimainonnassa on hyödyntämätöntä potentiaalia paikallislehdille, sanoo Suomen Paikallismedioiden toimitusjohtaja Outi Saarinen.
Sadan suomalaisen paikallislehden välissä ilmestyy maa- ja metsätalousaiheinen teemalehti tällä tai ensi viikolla. Vastaavalla laajuudella ei tiettävästi ole aiemmin julkaistu liitteitä suomalaisissa paikallislehdissä.
Omasta maasta -liitteen takana on Suomen Paikallismediat Oy (SPM), joka myy paikallislehtiin valtakunnallista mainontaa. SPM on tuottanut liitteen yhteisen osan eli kaupallisesta sisällöstä koostuvat neljä sivua.
Lisäksi lehdet ovat myyneet liitteeseen paikallista mainontaa ja tuottaneet alueiltaan journalismia maaseudun elämästä.
SPM:n toimitusjohtajan Outi Saarisen mukaan innokkaimmat lehdet ovat tehneet jopa kymmenen sivua omaa materiaalia.
– Luulen, että tällä on iso taloudellinen merkitys lehdille. Sellaista viestiä on kuulunut, että hyvää myyntiä on tulossa, hän sanoo.
”TUOTTEIDEN KÄYTTÄJIÄ ON YHTÄ LAILLA PAIKALLISLEHTIEN YMPÄRISTÖSSÄ KUIN MAAKUNTIEN KESKUKSISSA.”
Mukaan liiteprojektiin pääsi sata ensimmäistä 133:sta SPM:n edustamasta paikallislehdestä. Lehtikiintiö täyttyi nopeasti.
Ensi vuonna SPM tuottaa yhdessä lehtien kanssa kaksi yhtä laajan jakelun teemalehteä. Keväällä ilmestyy terveys- ja hyvinvointiteemainen liite, joka pyörii aiheiltaan sote-uudistuksen ympärillä. Syksyllä julkaistaan toisen kerran Omasta maasta -liite.
Idea Omasta maasta -liitteeseen tuli Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:lta, joka on yksi liitteen ilmoittajista ja yhteistyökumppani. MTK:n sivulla liitteessä on esimerkiksi advertoriaalityyppinen juttu kyyttötilallisesta.
Saarinen näkee hyödyntämätöntä potentiaalia vastaavassa valtakunnallisessa brändimainonnassa paikallislehdille laajemminkin. Hän viittaa suurten kansallisten mainostajien mielikuvamarkkinointiin erotuksena esimerkiksi taktisesta hinta- ja tuotemainonnasta, jonka lehdet hoitavat usein itse.
– Tuotteiden käyttäjiä on yhtä lailla paikallislehtien ympäristössä kuin maakuntien keskuksissa, ja paikallislehdessä mainoksen huomioarvo on korkea, Saarinen perustelee.
SPM aikookin jatkossa myydä brändimainontaa vähintään 30 paikallislehteen kerrallaan.
– Lehdille lähtee kysely siitä, ketkä haluaisivat olla tässä mukana. Uskon, että siellä ei tule olemaan lehtiä, jotka eivät halua uutta rahaa, Saarinen sanoo.
Suomen Paikallismediat sai elokuussa kokopäiväisen työntekijän, kun aiemmin Rannikkoseutu-lehden myyntipäällikkönä toiminut Outi Saarinen valittiin toimitusjohtajaksi. Tämä näkyy aiempaa aktiivisempana otteena myynnissä kautta linjan.
– Haemme uusia valtakunnallisia asiakkaita, jotka eivät ole aiemmin ilmoittaneet paikallislehdissä. Se on liitteidenkin lähtökohta.